Nisza

w markach kosmetycznych

nisza

Branża kosmetyczna i perfumiarska rozwija się w coraz szybszym tempie. Żyjemy w czasach, gdzie higiena, uroda i dbanie o wizerunek są niezwykle istotne. Często nawet determinują to, jak jesteśmy postrzegani przez otoczenie. Wokół nas pojawia się coraz więcej drogerii, perfumerii, sklepów i butików kosmetycznych oraz salonów piękności. Koncerny kosmetyczne prześcigają się w tworzeniu coraz to nowych produktów, które zainteresują jak największą grupę konsumentów. Gdziekolwiek się nie obejrzymy zalewają nas reklamy. Czy to będzie tusz do rzęs, pomadka, krem do twarzy czy perfumy, światowej sławy marki wydają astronomiczne kwoty na reklamy i marketing. Mają oddzielne działy badające rynek, aby dowiedzieć się, jakie potrzeby mają konsumenci i czym mogliby zwrócić ich uwagę. Wszystko to w celu dotarcia do jak największej grupy odbiorców w każdym zakątku świata. Do reklam angażowane są znane aktorki, piosenkarki a na plakaty z ich wizerunkiem natrafiamy nieraz po kilka razy dziennie. Koncerny kosmetyczne stawiają przede wszystkim na ilość. Oczywiście, nie można nikomu zarzucić, że ilość nie może iść w parze z jakością, chociaż w wielu przypadkach często tak bywa. Skoro marki komercyjne opierają się na produkcji masowej, czym zatem jest nisza?

Nisza - wysoka jakość

Nisza idzie w znacznie innym kierunku. Oczywiście, produkty niszowe również są promowane – szczególnie w ostatnich latach, bo jeszcze nie tak dawno niewielu konsumentów o nich słyszało. Wiadome jest, że każdy produkt – tańszy czy droższy – powstaje po to, aby go sprzedać. Istnieje jednak pewna specyfika produktów niszowych. Należą do niej towary luksusowe, które tworzone są przez najbardziej cenionych projektantów, czy w przypadku perfum – tak zwanych nosów. Tutaj twórcy mają pełne pole manewru. Nie muszą kierować się panującymi trendami, podążać za wyznaczonymi kierunkami. Mogą więc w pełni rozwinąć swoją fantazję i przekazać światu owoce swoich inspiracji. Perfumiarze tworzący zapachy dla marek niszowych są doskonale znani w świecie perfum komercyjnych. Tworzą kompozycje dla takich firm jak Gucci, Dior, Chanel, Yves Saint Laurent czy Givenchy. Mają tu jednak często ograniczone możliwości komponowania i często muszą wpisać się w „ramy”, ponieważ perfumy dostępne w drogeriach i perfumeriach na całym świecie mają się po prostu dobrze sprzedawać. Do tego nie mogą zbyt odbiegać od pewnych schematów a z drugiej strony muszą przebić się przez listy bestsellerów innych firm, aby trafić do naszego koszyka.

Nisza = oryginalność

Kompozycje tworzone dla marek niszowych, niekomercyjnych, cechuje odmienność i oryginalność. Potrafią być wręcz istnymi arcydziełami, dają bowiem „nosom” nieograniczoną żadnymi wymogami możliwość komponowania zapachów. Składniki używane do ich produkcji są najwyższej jakości, pozyskiwane najdroższymi metodami ekstrakcji z różnych, nawet najbardziej oddalonych miejsc na Ziemi. Na takie działania nie mogą sobie pozwolić marki komercyjne, ponieważ niektórych olejków naturalnych po prostu nie da się pozyskiwać na tak szeroką skalę a przy tym ceny perfum o takim składzie byłyby za wysokie. Wybierają więc częściej olejki syntetyczne, pozyskiwane chemicznie.

Co do samych właścicieli niszowych marek perfumiarskich, zazwyczaj są to pasjonaci świata perfum, którym często wiedza i pasja przekazywana jest przez starsze pokolenia. Wiele firm to firmy rodzinne, wielopokoleniowe lub założone przez samych perfumiarzy. Ideą niszowych marek perfumeryjnych jest pewna selektywność. Nie są one dostępne wszędzie tylko w wybranych miejscach, co czyni je również wyjątkowymi. Co prawda, od niedawna wielkie sieci perfumerii zaczęły wprowadzać niektóre marki niszowe do sprzedaży. Jednak nadal większość z nich wybiera półki w małych, lokalnych perfumeriach prowadzonych przez ludzi, którzy kochają świat perfum aniżeli ogromne powierzchnie centr handlowych z setkami zapachów na półkach.

Nisza - wysoka wartość

Niszę cechuje jakość, która oczywiście będzie determinowała również jej cenę. Jak w każdej branży są towary bardziej luksusowe i mniej luksusowe. Faktem jest, że zapachy niszowe stają się coraz bardziej dostępne i zainteresowanie nimi z roku na rok wzrasta. W końcu każdy z nas szuka czegoś innego i wyjątkowego pośród gąszczu produktów, które każdy już zna.